Allan Jensen
Min oplevelse med Telia er helt grotesk, ja den er faktisk chokerende. Min kæreste køber en helt ny mobiltelefon med tilhørende abonnement hos Telia i Roskilde. De første par dag gik alt godt men så gik telefonen i stykker. Butikken forsøgte at lave den, men efter endnu et par dage gik telefonen i stykker igen. Vi vendte tilbage til butikken for at få byttet telefonen til en ny, men det blev afvist med begrundelsen at Telias egne regler siger at der kan repareres 3 gange på en telefon inden der kan byttes til en ny. Det fik de så lov til. Det til trods for at domme afsagt i tilsvarende sager giver butikken ret til ét reperationsforsøg. Efter 3 forsøg fik vi en ny telefon akkurat magen til den anden. Den gik også i stykker. Så overtager jeg farcen fra min kæreste som er klar til at opgive, men så nemt skal de ikke slippe.
Tilbage til butikken, nu var vi meget trætte af Telia. Vi ankommer til butikken for at hæve købet, da Telia ikke har overholdt sin del af aftalen og har haft flere chancer end normalt til at reparere telefonen. Ekspedienten meddeler overlegent at butikken har 3 nye reparationsforsøg fordi det er en anden telefon. Den udtalelse kan ikke være mere forkert. Konfronteret med købeloven som jeg har taget med, lært af erfaring med Telia, falder følgende udtalelse:
Som ekspedienten sagde ordret: Telias interne regler går forud for købeloven.
Så bliver jeg sgu gal. Hvordan fa.... kan man sige sådan noget vrøvl som butiksansat. Butikken med misinformerede ansatte blev droppet for en stund og så ringede jeg til Telias kundeservice. Her måtte jeg også trækkes med misinformerede, uvidende og ansvarsløse medarbejdere som leverede en god gang abeskubberi. En enkelt gang blev røret endda lagt på af en sur kundeservicemedarbejder. Der var egentlig også en smule overraskende at opleve.
Jeg skal lige understrege at der også er kompetente, vidende og ansvarsfulde medarbejdere hos Telia. Hvis man brokker sig længe nok så er det dem man ender hos. Efter 3 måneders unødvendige opringninger, mails, besøg i butikken og frustrationer fik jeg endelig fat i den juridiske afdeling hos Telia. Her tog det manden i røret under 2 minutter at bekræfte at butikken og Telias egne medarbejdere havde handlet helt forkert og fejlfortolket Telias egne regler. Han skulle presses til at indrømme at Telia ikke havde overholdt købeloven, ud fra det han kunne se i mail-korrespondancen. Kort efter blev købet hævet og vi blev holdt skadesfri.
Det er helt grotesk at det skal tage en virksomhed som Telia 3 måneder at indse de handler åbenlyst forkert. Hvis der er noget der er 100% sikkert i denne verden, så er det at jeg aldrig nogensinde skal være kunde hos Telia igen.
Jeg siger igen fordi jeg for mange år siden havde et fastnetabonnement. Omkring et år efter abonnementet var opsagt kom der en telefonregning. Da jeg bad om at få den udspecificeret blev den trukket tilbage. Men det er en helt anden historie.