F. Brandt
I dec. 2008 skulle vi have udskiftet vores gamle oliefyr til et nyt gasfyr. Gasfyret skulle stå et andet sted for at få udtræk gennem en mur, så vi besluttede samtidigt at få skiftet alle vandrør samt installeret 3 radiatorer i kælderen. Vi fik tilbud fra 3 firmaer og valgte Dehlsen & Sønner VVS, da vi synes de kom med den bedste løsning. Der var aftalt en fast pris.
Arbejdet blev påbegyndt på det aftalte tidspunkt. Montøren havde ikke et hulbor til at lave hullet til udtrækket med, men brugte en meget stor bore hammer. Det resulterede i at hullet blev meget større end dækpladen kunne dække, idet det var hele mursten der blev banket ud. Da jeg er ingeniør, havde jeg lavet en tegning over den ønskede rørføring. Overmontøren synes det var en rigtig god tegning og så ingen problemer i den, men den udførende montør mente at han vidste bedre. Det resulterede i at han blev nød til at bore hul i betondækket til stueetagen. Uheldigvis ramte han en gulvvarmeslange under et højskab, hvilket resulterede i at han blev nød til at ødelægge bunden af skabet for at kunne komme til at reparere skaden. Montøren brugte en del overtid på at reparere skaden. Alle rørgennemføringer gennem enkeltstens murerne i kælderen blev foretaget med ovennævnte borehammer, hvilket de fleste steder resulterede i firkantede huller idet murstenene blev slået ud. Vi skulle have en udendørs vandhane installeret. Hullet skulle bores gennem beton ved kælderindgangen. Dette blev gjort med ovennævnte borehammer indefra, hvilket resulterede i af en stor flade at beton blev slået af da boret gik igennem.
Resultatet at rørinstallationerne var på det jævne, men det virkede. Tilbage stod jeg med en udgift til udbedring af de skader montøren havde lavet. Dehlsen & Sønner VVS ville ikke medvirke til at dække dette, da der stod i tilbuddet at murer og malerarbejde ikke var med i prisen.
I april 2012 skulle vi have et service eftersyn på det nye gasfyr. Jeg ringede et par steder for at høre hvad et sådan eftersyn skulle koste. Ved Dehlsen & Sønner VVS fik jeg at vide, efter at jeg var blevet slået op i deres system, at det kostede kr. 1500.- incl moms, intet andet, så jeg valgte dem.
Der var intet defekt i fyret og montøren bemærkede at det var meget rent inden i, så det var meget nemt at rense. Efterfølgende fik jeg en regning på kr. 2.990,63. incl moms. Da jeg klagede over dette, fik jeg at vide at det krævede servicekit til kr. 918,- eksl moms ikke var med i tilbuddet, samt at montøren havde brugt 1,5 time, hvor tilbuddet var baseret på 1 time. Disse oplysninger mente Dehlsen & Sønner VVS at jeg havde fået at vide, så det kunne der ikke laves om på. Jeg er på min side sikker på at jeg ikke blev orienteret om dette, da jeg ellers ville have valgt et andet firma.
Jeg vil ikke anbefale Dehlsen & Sønner VVS.