Jesper Pedersen
Hold jer væk! (Ved godt man ikke må bruge udråbstegn - men det er faktisk nødvendigt)
Har købt bil hos Thomsen Biler maj 2010, og allerede ved første møde, burde jeg have rendt skrigende bort. [Sælgeren] skældte faktisk ud over, at vi ville prøve bilerne før vi købte - med det argument, at han ikke ville lade os køre i dem, med mindre vi var sikre på at købe...
Prisen for bilen var dog OK, og det samme gjaldt den sum, han endte med at gå med til for den bil der indgik i handelen - det skal han have.
1. problem - finansiering: Vi finansierede gennem Jydske Finans - Thomsen Bilers samarbejdspartner. [..] udfærdigede lånetilbud, som vi godkendte. Et par dage efter lå der en besked på vores telefon om, at han ikke kunne give os den lovede løbetid, men at han havde underskrevet låneaftalen alligevel - selvom ydelsen blev 300 kroner højere pr. måned. Den åd vi, fordi vi ville have lavet aftalen på de vilkår alligevel.
2. Problem: Anhængertræk. Vi skulle have monteret anhængertræk og betalte 8000 kroner for det, da handelen blev indgået. Det var dyrt, men på den type bil Passat 2007, koster det kassen - men det sad ikke på bilen ved levering. "Nå for søren! Nej det kan jeg da godt se. Det må vi se at få fikset". Det blev fikset 5 uger efter, efter to daglige telefonopkald i samtlige hverdage, for at få en aftale med værkstedets mekaniker. Trækket blev monteret, men papirarbejdet blev ikke udført, så det stod ikke på regattest og forsikringspairer. Det krævede en ekstra tur til Thomsen Biler, fordi de aldrig formåede, at gøre det selv - så jeg var selv på politigården med deres papirer.
Ikke nok med det - Første gang jeg skulle bruge trækket, opdagede jeg, at stikket var fuld af vand - det var monteret på hovedet, så det virkede som en kop. Jeg vendte det selv...
3. Problem: Brændstofpumpe. Under en ferie i udlandet - 4 måneder efter købet - fik vi problemer med brændstofpumpen. Den larmede gevaldigt. På et lokalt værksted, hvor mekanikeren havde samme bil, fik vi det råd, at tage hjem og få den skiftet med det samme - den var ved at stå af - et velkendt problem for den type biler med det antal km.
Den hoppede Thomsen Biler naturligvis ikke på, og prøvede på alle tænkelige måder at krybe uden om. [..] undskyldning for ikke at dække var købeloven. Vi skulle have påpeget fejlen ved køb af bilen. Han så helt bort fra formodningsreglen på de 6 måneder i købeloven - at hvis en vare går i stykker inden for 6 måneder, formodes det, at defekten var til stede fra starten.
Så røg jeg op i det røde felt, og mailede paragraffer og andet godt til ham. Og ringede dagligt på trods af, at den man skulle snakke med, aldrig var der, før dagen efter.
Det endte med, at hans mekaniker ville se på det - men han skiftede den kun fordi jeg nærmest tvang ham til at gøre det, mens jeg så på.
4. problem: Generelt papirarbejde. Det vi gav for bilen, var ikke det der stod på slutsedlen. Tallet på bundlinjen var det aftalte, men bilens pris og diverse poster var ændret, så den stod til at være dyrere end i salgsannoncen. Kan ikke gennemskue hvorfor.
5.problem: Ventilation. Luftdyser til bagsædet virkede ikke - og mekanikeren påstod hårdnakket, at det var udstyr, der var sat i bilen af en eller anden amatør, og at det aldrig ville komme til at fungere. Jeg har ikke fået det lavet endnu - men det skal ikke laves hos Thomsen Biler.
Et lille plus skal de have - jeg måtte låne værkstedets bil, mens de satte træk på.