L. Heger
Afleverede for godt 3 år siden min bil for at få totalrenoveret motoren. Efter knap 10 måneder, var arbejdet udført, og jeg ku hente bilen. Efterfølgende viste der sig problemer med at motoren udstødte alt for meget røg. I 1. omgang regnede jeg med at der var tale om at finindstille motoren. Men efter flere besøg hos mekanikeren, som velvilligt forsøgte at indstille motoren, var problemet der stadig. Jeg ku ikke køre i bilen, uden at folk på gaden råbte "svin" efter mig, fordi den osede så meget. Det tog mig 1 år, at få mekanikeren til at tage bilen ind igen, idet jeg insisterede på, at der måtte være noget alvorlig galt inde i selve motoren. Det lykkedes omsider og [mekanikeren] meddelte efterfølgende, at der var en flænge i den ene cylinder, som [..] erkendte, at måtte have overset, da [..] 1. gang havde skilt motoren helt fra hinanden. For 3 måneder siden, efter at mekanikeren har haft bilen på værksted for 2. gang, nu i ca. 8 måneder, meldtes bilen lavet og værkstedet sendte herefter regning for nr. 2 totalrenovering. Det har således tage små 3 år at få totalrenoveret motoren. Og jeg har være så heldig at få lov til at betale for arbejdet 2 gange. Så jeg vil ikke anbefale nogen, at få hovedrenoveret deres bilmotor dér, med mindre de selv er 100 procent sikre på, hvad som skal laves. HUSK også, at indgå fast aftale om hvornår bilen SKAL være færdig!
Lars Heger
vedr: DT 68 528 Porsche 2,2S
Hillerød d.22/11-2011
Det er med stor undren at jeg modtager din skrivelse vedr: reparation af din Porsche!
Jeg kan nærmest ikke genkende forløbet, jeg har hele tiden kun prøvet at hjælpe dig, da jeg har haft indtryk af du ikke havde eller ville bruge de penge der skulle til få at udbedret skaden på din motor.
Da jeg første gang ser din Porsche, er det da du kontakter mig efter der er monteret en renoveret olietank, der bl.a. er blevet sandblæst og efter følgende ikke er blevet renset for sand! Jeg konstaterer hurtigt er det skade på motoren, som efterfølgende bliver afmonteret fra bilen. Motoren bliver herefter komplet adskilt og afrenset samt div dele bliver udmålt. Det er en meget omfattende skade der er pådraget din motor efter kørsel med sand i olien: Alle lejer, oliepumpe, krumtap, stempler, cylinder, mm. Det går hurtigt på for mig du ikke vil ofre det hele, og vi bliver enige om du bl.a selv vil skaffe en anden krumtap. Da prisen på cylinder samt stempler også udgør en stor udgift, bliver vi enige om den så kun får monteret nye stempelringe!
Dette til tros for at det var min anbefaling at stempler samt cylinder blev udskiftet, da der var små rivninger på efter kørselen med sand i olien, det skal også bemærkes at der var en dele slidtage på delene.
Da man normalt også udskiftet den eksterne oliekøler, og gennem skyller det eksterne olierør system bliver vi enige om også her at spare lidt. Jeg låner dig et ekstra oliefilterkonsol som normalt benyttes til race, du kan så under kørsel få opsamlet evt små partikler der måtte være tilbage i det eksterne oliesystem!
Efter motoren igen er monteret i bilen, kan man konstatere at der er noget røg fra motoren under bestemte belastnings forhold bl.a. når den har gået i tomgang i længere tid.
Herefter bliver vi enige om at det er nødvendigt at udskifte stempler samt cylinder, og jeg beder dig om at indbetale et a conto beløb før bestilling af disse, jeg bestiller dem dog med det samme, da jeg har tillid til, du vil betale som lover! De bliver leveret til mig d 17/11 men jeg må desværre konstaterer du først indbetaler dit a conto beløb til mig d 11/3 2011!
Motoren bliver så for anden gang adskilt, og får nu monteret de nye stempler samt cylinder, samtidig bliver der også udskiftet knastkæder/ aksial skiver for kædehjul, dette skulle også havde været skiftet første gang, men blev sparet væk!
Det skal bemærkes at i hele forløbet har jeg måtte kæmpe med, du ikke har ville ofre det der skulle til for at få en rigtig og hurtig reparation udført! At du nu mener jeg skulle have overset stempler samt cylinder, mm var beskadiget og slidte, må stå som endnu et forsøg på at kunne slippe lidt billiger!
Når der står tilbud på din regning, så er det mit tilbud til dig! Og det fremkommer så ledes; jeg har arbejdet 30 timer på din bil, men da jeg har brugt den til ’tomgangtid’ har du fået rabat på 33%, herved fremkommer prisen på de kr. 10.000,-
Venlig hilsen Lars Schönemann.