Lotte Christiansen

#1
Lotte Christiansen
1 bedømmelse
17.05.2010

Larsens Livretter [..] leverede mad til vores firma reception. En forfærdelig catering oplevelse, som nu vi kun ærgrer os over at vi ikke fik anmeldt til myndighederne og analyseret af f.eks. fødevarestyrelsen.

Vi havde brugt mange ressourcer og penge på forberedelser og selve receptionen. Det var derfor vigtigt for os, at eventen blev en succes, og at maden naturligvis også var i top. Gæsterne til vores reception var nuværende kunder, potentielle kundeemner, leverandører og øvrige samarbejdspartnere.

Som værter var vi direkte flove over de forskellige retter, som vi var nødt til at præsentere for vores gæster. Vi havde desværre ikke andet valg af tidsmæssige grunde. Maden blev leveret netop før arrangementet skulle begynde, hvilket var helt i overensstemmelse med vores aftale med Larsens Livretter, men altså for sent til at vi kunne nå at sadle om og få en ny leverandør kørt i stilling. Efter receptionen fik flere af de deltagende ydermere ensartede maveproblemer i dagene efter receptionen.

At kvaliteten og tilberedningen af maden fra Larsens Livretter var et problem, var slemt nok i sig selv. Der skulle dog vise sig flere negative oplevelser i samme forbindelse.

Når man som firma laver en fejl - uagtet årsagen - er det god skik (og forretningsmæssigt fornuftigt) at rette den og/eller kompensere for den på en eller anden vis. Dette praktiserer [..] Larsens Livretter ikke.

Efter receptionen med [Larsens Livretters] catering mad udfærdigede vi nemlig en – synes vi selv – saglig og måske endda imødekommende klage til Larsens Livretter. Vi havde glædet os til at få leveret mad, der svarede overens med de telefoniske løfter og beskrivelser, der også var at finde på firmaets hjemmeside. Vi havde faktisk også set frem til at kunne rose firmaet hvis løfterne om råvarer af høj kvalitet og hjemmelavede retter lavet fra bunden blev indfriet. Det blev de absolut ikke. Tværtimod.

I klagen beskrev vi de kritisable problemområder, men i et pænt og ordentligt sprogbrug. Vi stillede ingen kompensationskrav, da vi ville se hvordan Larsens Livretter ville tackle sagen. Ville de rykke ud med en forklaring, en undskyldning, ville de sende en flaske rødvin, ville de give et afslag på prisen. Ja hvad ville de mon? Mulighederne var mange for at få rettet op på os som utilfreds kunde.

Svaret var: Ingen af delene! [..] Larsens Livretter [..]sendte os derimod en affærdigende mail med en ubehøvlet ordlyd. Sådan behandler man åbenbart kunder, der tillader sig at klage hos Larsens Livretter. Vi var chokeret over svaret, behandlingen og måden at drive forretning på.

Vi har derfor valgt at bedømme Larsens Livretter på denne side, så andre får muligheden for at vælge anderledes. Vi indsætter også selve klagen og svaret fra [Larsens Livretter], så man selv har bedre mulighed for at bedømme håndteringen af sagen.

KLAGE VI SENDTE:

Hej [Larsens Livretter],

Tak for at maden til vores reception kom med din venlige chauffør i går - og til tiden, helt perfekt.

Maden derimod synes jeg var en skuffelse ifht. jeres beskrivelser af retterne og jeres koncept med hjemmelavet mad fra grunden [..].

Kyllingen var direkte uspiselig.. den havde konsistens af mos og virkede nedfrosset/genoptøet og vi har den under mistanke for at have givet os og de gæster vi har haft kontakt til her til morgen dårlig mave.

Den havde ikke meget med kyllingestiks at gøre. Det I leverede mindede om helstegt kylling som var parteret og stukket en pind igennem, måske en ekstra tur under grillen med noget marinade over - måske..

Kyllingen havde været acceptabel, hvis den blot havde været frisk og kødet havde været reelt og naturligt/strukturfuld (der var meget fedt på, og der var også stivnet sky, og konsistens, som jeg ikke kan fatte kan opnås ved alm. nedfrysning og optøning - hvad dælen gør I ved det?).

Laksen smagte virkelig underligt og fyldet smagte hverken af artiskok eller wasabicreme. Den havde vi ellers glædet os til at smage og rose dig for – men der må vi desværre gøre det modsatte. Rigtig ærgerligt.

Mini foccacia - der var ikke meget mini over dem, blot udskårne stykker fra en stor bradepande - havde forventet en lidt mere delikat præsentation som svarede bedre overens med beskrivelsen af retten – køber man en "mini foccacia" forventer man ikke "et stykke/skive foccacia".

Mini frikadeller - var af den frosne slags fra supermarkedet, som hurtigt kommer til at virke mere kogte end stegte. Vi købte naturligvis hjemmelavede frikadeller ud fra jeres koncept med "mad lavet fra grunden".

Dressing. Der var noget underligt dressing med majs i, smagte af – youghurt - var det wasabi cremen? eller peanut sovsen? -hvor var i grunden wasabi cremen og peanut sovsen?

Minitoast smagte fint, men jeg synes alligevel det var laveste fællesnævner med den billigste, bov som bliver brugt på billige pizzaer etc.. Passer heller ikke ind i jeres markedsføring og holdning til mad og råvarer jfr. nedenstående citat fra jeres hjemmeside.

Sandwiches. Ikke meget kvalitet eller inspiration tillagt disse trekants-sandwiches... fyldet var kedeligt, sandwich fra DSB's kølemontre er bedre. Dog en cadeau for hønsesalaten som havde en fin smag og konsistens. Skærer man ikke skorpen fra når det er til reception, det er jo ikke meningen, at de bare skal fylde i maven?

All in all er jeg er altså ret skuffet og var nærmest flov over at servere maden for vores kunder og forretningsforbindelser til et så – for os vigtigt arrangement. Det der især irriterer mig, er at jeg selv kunne have lavet alle retterne, så de var mere velsmagende, og rent faktisk var hjemmelavede og tog sig langt indbydende ud.

Jeg mener, at enhver kunde må kunne forvente, at I som minimum lever op til alt som fremgår af jeres markedsføring – uanset om det er hjemmeside, brochurer eller via dialog med dig/Jer. Jeg mener derfor at min kritik bunder i en realistisk forventning om et helt andet og langt bedre produkt end det, jeg desværre modtog til vores store reception i går.

Citat fra www.larsens-livretter.dk:

Mit mantra er; at mad skal laves fra bunden. Det skal laves af friske råvarer, der er valgt med tanke på årstiden samt være smagfuldt og sundt!

Slow Food er for mig en livsform og ikke blot noget jeg sætter på bordet. Det betyder, at jeg er meget kvalitetsbevist og udelukkende benytter kvalitetsprodukter - og samtidigt må de meget gerne være økologiske. Derudover sætter jeg personligt en ære i at alt bliver tilberedt så friskt som muligt - for kvaliteten går jeg ikke på kompromis med!

Hvis jeg skal være ærlig, havde jeg faktisk set frem til at rose dig og dit firma. Det havde været langt sjovere for mig og naturligvis også mere positivt for dig/Jer i forretnings/referencemæssig sammenhæng. Jeg valgte netop Larsens Livretter blandt de mange udbydere i din branche, da I fremstod nidkære og omhyggelige med jeres produkt fra AtilZ.

Jeg hører gerne din reaktion og håndtering af ovennævnte klage via mail, og kan i den forbindelse oplyse, at vi har kyllingeretten på køl, så I ved selvsyn/-smag kan konstatere berettigelsen af vores klage.

Mange venlige hilsner
Lotte Christiansen

SVARET VI MODTOG:

Hej Lotte
Jeg har ikke svaret dig fordi jeg lige skulle dampe af først.

Den mad i fik var rigtig fin. Den var frisk og lavet lige inden den skulle ud af døren.

Jeg er selvfølgelig ked af at høre at det ikke lige var din smag.

Regningen skal betales og de fade der ikke blev afleveret da chaufføren kom og hentede returen skal afleveres i butikken ellers bliver der sendt en regning på disse.

Med venlig hilsen
[Larsens Livretter]