Nikolaj Martin
Min søn gik på efterskolen i 09-10. Skolen lever ikke op til det forventede fagligt. Børn som havde svært ved at indtage undervisning på normal vis f.eks. adhd problematikker eller indlæringsproblemer, kunne få en anden form for undervisning, som var mere tilegnet dem. Dette var tilsyneladende et rigtig godt tilbud. Min søn var startet i en anden klasse, men uden kontakt med hjemmet kom han på dette hold sammen med 20 andre elever og her oplevede vi så der slet ingen undervisning var overhovedet.. De skulle i skoven hver dag og fælde træer? Dette havde for så vidt også været super, hvis man havde indlagt undervisning i både dansk, mat., og engelsk, men kun nogle udregninger af træ, vægt osv. stod på menuen. Så vidt vi ved er det lovpligtigt at modtage de obligatoriske fag. Det virkede mest af alt som om man ikke anede hvad man skulle finde på til disse elever, hvilket undrer os da de tilbyder anden form for undervisning til skoletrætte børn og lign. Udover dette var der en meget ringe kommunikation mellem kontaktgruppe voksne og hjemmet. Vi synes heller ikke man tog sig særligt meget af de unge, hvis de havde hjemve eller havde brug for voksne omkring sig. Over 20 elever blev smidt ud i år pga. enten rygning eller andet. Dette skabte mange uroligheder hos de [tilbageblevne] elever der jo havde knyttet bånd til de hjemsendte. Vi mener for så vidt det er fint med stramme regler og at de skal overholdes, men vi mener ikke hjemsendelse skal være den eneste pædagogik på stedet.