Susanne Kallehave
Af ren og skær nysgerrighed over hvordan det gik på min gamle arbejdsplads, smuttede jeg lige indenom denne hjemmeside, og jeg må sige, at jeg blev ked af at se de negative bedømmelser, der ligger her.
De er meget forskellige fra det engagement og den meget gennemtænkte og udviklende pædagogik, jeg har været en del af. Jeg skal selvfølgelig ikke gøre mig til dommer over, hvordan andre oplever børnehaven, men jeg føler mig kaldet til at fortælle, hvor glad jeg har været over at være pædagog i børnehaven gennem halvandet år, og hvor udviklende det har været for min faglighed.
Pædagogikken er på ingen måde tilfældig, og det grundlæggender er at se det enkelte barn og dets behov, for derigennem at kunne støtte mest muligt op om barnets udvikling.
Der er fokus på tryghed, omsorg, respekt og nærvær for derigennem at kunne støtte og udvikle det enkelte barns evne og lyst til at være selvhjulpet og mærke egne behov. Dette er centralt, og søges opnået gennem indretningen af hverdagen og børnehaven som helhed, eksempelvis startende om morgenen med hyggestund omkring morgenmaden og ro og hjælp til at vinke farvel.
Aktiviteterne i børnehaven baserer sig på en grundlæggende respekt for børnenes behov, deres leg og valg af legekammerater.
Eksempelvis er det at tage tøj på, ikke bare noget der skal overstås, men en lejlighed til at øve sig i denne kunst. Det er heller ikke helt enkelt at vurdere, hvor meget tøj, der kan være behov for at have på, hvis man er på vej ud på legepladsen. Hvis barnet er i tvivl, vil det blive opfordret til at stikke næsen ud af døren og selv mærke efter, hvor koldt eller varmt det føles, for derigennem at gøre sig en erfaring med sammenhængen mellem vejret og mænden af tøj. Dette er jo ikke nødvendigvis helt enkelt, slet ikke når man er 3 år.
Ofte inddrager pædagogen et andet barns erfaringer og lægger dermed op til at børnene hjælper hinanden. Dette er en selvfølge, i dagligdagen, hvor de større børn hjælper og vejleder de mindre. Det er dejligt for de større børn, på den måde at få lov til at øse af deres store viden om, hvordan det er at gå i børnehave, og trygt for de små at opleve samarbejdet med dem.
Fordi udgangspunktet er i børnenes behov, er aktiviteterne heller ikke voksenstyrede. Det betyder ikke, at pædagogerne ikke er der og ikke ser hvad der sker, men de er der som hjælpere for børnenes leg og udvikling. Det kan for eksempel være ved at gå i dialog med børnene i en leg, der måske ikke er så hensigtsmæssig. Hvis et barn for eksempel har svært ved at gøre sig gældende i legen og eller har svært ved at sige fra overfor et andet barns dominans, er det oplagt, at pædagogen støtter dette barn i at mærke efter hvordan det føles, at den anden dominerer og give støtte og vejledning i den svære kunst at sige fra på en hensigtsmæssig måde, der ikke tromler det andet barn.
Jeg kunne give mange andre eksempler, men vil holde inde her med en opfordring til dialog og et ønske om, at indlæggene på denne hjemmeside ikke er betegnende for, hvordan hovedparten af forældrene oplever børnehaven.
God vind til alle i Bakkegården både børn, pædagoger og forældre!
kh Susanne Kallehave