Torben Christensen
I vinteren 2006/07 havde vi den meget tvivlsomme fornøjelse at rejse på skiferie i Lindvallen, Sverige med Stena Line som rejsearrangør. Derfor vil vi gerne i dette forum opfordre andre, der overvejer skiferie i Sverige eller Norge, til at bestille rejsen ved det gode alternativ - Color Line.
Den korte version af historien er som følger :
Sidste vinter var der jo på en del skidestinationer mangel på sne indtil langt inde i sæsonen. Vi skulle rejse i uge 2, hvor det også var knapt med sne i Sverige, men noget bedre på nogle destinationer i Norge. Derfor rettede vi henvendelse et antal gange til Stena Lines kontor 2 døgn før afrejsen, som reglerne for snegaranti jo foreskriver man skal. Ingen af gangene var der nogen som ville atge stilling til snegarantien, som på dette tidspunkt ikke havde været opfyldt hidtil i sæsonen. Selvom snegarantien ikke var opfyldt jævnfør reglerne, ville Stena Line ikke flytte os til en anden destination. Derimod ville de på skrift garantere at hvis snegfarantien ikke blev opfyldt når vi stod i Lindvallen, kunne vi bare ringe, så ville vi blive flyttet. Vi fik endda en mail som dokumentation fra salgschefen. Derfor troede vi, at vi kunne forvente en ærlig behandling fra Stena Line - trods alt, men ............ Da vi stod i Lindvallen på vores første skidag var snegarantien fortsat ikke opfyldt - og det blev den iøvrigt først langt henne i ferien. Så vi kontaktede salgschefen, som det var aftalen. Her fik vi at vide, at der var ledige pladser i Trysil, hvor sneen var væsentlig bedre. Problemet blev så bare at Stena Line, uden at have en repræsentant i Lindvallen, hårdnakkeet påstod at der var flere lifter/pister åbne, end det faktisk var tilfældet. F.eks var nogle af pisterne på skift ikke åbne, en anden bakke talte i deres regnskab som 2 pister, andre pister var forbeholdt skiskolen og vores børn blev afvist, når det ville med liften op - det påstod man fra Stena Line var løgn.
Under hele perioden fra 2 døgn opererede Stena Line med sin helt egne tal for åbne lifte/pister. Tallene var jo selvfølgelig højere end dem man kunne se på nærmeste hold og som løbende blev opdateret på skidestinationens hjemmeside og den lokale TV station. Det virker unægteligt meget betænkeligt og useriøst at behandle sine rejsende på denne måde. Vi ved fra dagene i Lindvallen at mange danskere har været stærkt utilfredse med Stena Lines manglende service. Vi håber at flere har lyst til at anmelde i dette forum.
Vi har efter ferien forsøgt at klage til Stena Line i håb om en fornuftig dialog, men de har blot afvist at der har været et problem - trods dokumentation for det modsatte. Derfor denne opfordring - overvej om det virkelig er bøvlet værd !