Skole, Vejle
Skibet skole har en centerafd for børn/unge med diagnose indenfor højt fungerende autisme.
1 år var vor barn og vi meget glade for den betydelige forbering fra, at komme fra en almindelig folkeskole uden viden, forståelsen eller nogen form for ekspertise.
Vi var nye indenfor kompetencer, viden, værktøjer, behov og kerneproblematikker.
Første år var vi "forblændet" af at vi havde en god "gruppe".
Børnene var som andre forskellige, men langsomt fik en god og ressourcestærk forældregruppe bygget et sammenhold op, til at vi kompencerede hinanden.
Vi afholdte fødselsdag med en eller begge forældre med og fremmødet var fuldtalligt og børnene som forældre fik mange positive glæder tilfælles.
Som vigtigt for vores børn med ASF (Autisme Spektrums Forstyrrelse) fik vi skabt forudsigelighed, så vores børn endog overnattede hos en kammerat og havde en tid med klassekammeratskab "så nær det normale som muligt".
Både børnene og forældrene havde nød stor glæde. Vi afholdte endog temafester.
Efter 4 års bekendtskab med Skibet skoles, var det kun det første år som fungerede.
Vi har god kontakt til øvrige forældre og det undrer os alle, at man i en centerafd. for børn med autisme ændre klasser/grupperne HVERT år.
Selv synes Skibet skole at have en masse gode argumenter, som man kunne ønske de turde tage op med kyndige fagfolk.
Selv for "normale" børn er det eks meget svært at rykke fra landdistrikterner og ind til den store kommneskole i 6. kl. hvor de så skal fordeles og rystes sammen.
Så hvordan det kan forsvares menneskeligt, etisk og fagligt for børn med ASF, som netop ikke trives med forandringer.
Børn der har behov for kontinuerlighed, genkendelighed og struktur i deres daglige rammer, for at kunne klare de uforanderlige begivenheder som: indkøb, vikar, frisøren m.fl.
Vi har i 3 år undret os over den store forældre utilfredshed, uden skolen tager det seriøst?
Undret os over en skoleinspektør ingen kompetencer eller engagement har om autisme, trods han repræsentere en centerafd.?
Skoleinspktøren eller personaler er ikke set (dermed ikke deltaget) på deltagerlisterne til den årlige Autism Sikon konferencen i Odense eller hvertandet års "Meeting of Minds" hvor al den nyeste forskning fremlægges?
De mest anerkendte og veldokumenterede pædagogiske, psykologiske, læringsmæssige m.m. bruges ikke synderligt på Skibet skoles centerafd.
Vi fik den melding om bla. conceptet TEACCH, at vi jo skulle tænke på, at de jo skulle kunne fungere i den voksne verden hvor der ikke er billeder (bla. en del af TEACCH)!?
Det kan sammenlignes med, med at bevægelsesbesværede børn ikke skal have ale hjulene til deres kørestol fordi det er jo ikke en del af den "normale" verden.
Hvem er de, at tillade sig at tage patent på behov?
Hvordan kan de gøre sig til overdommere for livskvalitet?
Det er klart for os at Centerafd. mangler efteruddannnelse, at de har "sovet under udviklingen" og lulret sig selv i søvn.
Vi og mange andre forældre oplever at der ingen forældresamarbejde er, da personalerne eller skoleinspektøren ikke tåler kritik af nogen art. Dermed er er der ingen udvikling og Skibet skole er iflg. os m.fl. sat flere år bagud i en acceptabel skole for børn/unge med autisme.
Endelig får vi som forældre ro i vor sjæl!
Vi er startet på Langagerskolen i Århus, som er yderst kompetente, og kontinuerligt fornyer sig.
Vi har igennem de mange år vi har været i denne verden med ASF, set, hørt, talt med, observeret og været i dialog med personaler fra Langagerskolen og må sige; "Skibet skole er stadigvæk 10-25 år tilbage i tiden og burde tænke på efteruddannelse, for fagligheden er faldet i søvn".
Del dine oplevelser og erfaringer med Skibet Skole til andre. Giv din bedømmelse, og vær med til at give Skibet Skole det rette omdømme.
Upload billede af dig selv, hvor man kan se dit ansigt. Det kan evt. være det du anvender på Facebook eller andre sociale medier.