Anita Nielsen
Citroen C5 1,6, købt nov. 2011.
Vi var ude og prøvekøre denne Citroen, [..] talte meget varmt om bilen og var utrolig høflig og venlig. Vi prøvekørte bilen og imens lavede [..] et tilbud til os på evt. handel. Vi valgt dog at køre hjem og tænke over det, da det er mange penge (106.000,-). Vi bestemte os dog for at købe bilen og ringer og taler med [..]. Han vil gøre bilen klar, hvilket var nemt, da det bare var et servicetjek den skulle igennem. Så vi aftale at vi skulle hente den en onsdag, efter vi vores fyraften. På vejen derud, ringer kontordamen, for at fortælle at bilen ikke er færdig, der er en pære og bagsensor der skal skiftes. Vi må selv vælge, om vi vil hente den og så komme tilbage en anden dag og få lavet det som mangler, eller vente en dag yderligere på den. Vi vælger at vente til den er helt færdig, men siger at vi så først kommer fredag, da vi har et stramt program og umiddelbart ikke har muligheder for at hente bilen torsdag. Hvilket vi så aftaler. Torsdag formiddag ringer de fra Bergs Auto at bilen er færdig, og at vi gerne må hente den, da det kniber med pladsen på værkstedet. Så stik modsat vores tidligere aftale må vi hente bilen torsdag. Vi henter bilen og alt er godt.
Midt i januar mdr. opdager vi at klimaanlægget blæser koldt luft i passagersiden. Jeg kontakter med det samme Bergs Auto, og aftaler en dag de skal lave det. Jeg aftaler at jeg kan få en lånebil. Citroen bliver afleveret efter fyraften, så de har en hel arbejdsdag til at kikke på den. Vi nævner, da den bliver afleveret, at vi forventer, at det dækkes af garantien, da det kun er 2½ mdr. siden bilen er købt. En lånebil bliver stillet til rådighed, varebil, dog har vi på intet tidspunkt nævnt noget om at vi kan nøjes med en på gulplader, da vi har en alm. personbil. Men det giver ingen problemer så vi nævner ikke noget om dette.
Vi kontakter selv Bergs Auto sidst på eftermiddagen for at høre om Citroen er færdig, eller vi skal køre hjem. Beskeden er, at vi bare kan komme og hente bilen for den er ikke lavet. Dog har de fundet ud af at det er et spjæld som er knækket og vi skal ikke forvente at de laver på den garanti. Vi diskutere højlydt med medarbejderen (vist værkfører) og enden bliver, at vi kører ned for at hente bilen. Medarbejderen har i telefonen fortalt hvad delen koster, hvor mange arbejdstimer de forventer at bruge og hvilken timeløn de har. Dette regner jeg ud til ca kr. 6.500,-. Da vi kommer ned til Bergs Auto er det den samme medarbejder som tager imod mig. Igen tager vi diskussionen op omkring garanti og ikke garanti. Da vi mener, at delen er indbefattet i garantiperioden og at han bare skal se at få det lavet. Medarbejderen fortæller nu, at han bare er budbringer [..]. Dog er de blevet enige om at de godt vil give os et tilbud på reparationen på kr. 7.500,-. Til dette spørg vi bare, om han ikke synes at han skal prøve at regne han tilbud om, da det er højere end hvis vi fik det lavet på alm. regning. Samtidig er vi stadig af den opfattelse at vi ikke skal betale. Men at den diskussion skal vi nok tage med [..], da denne medarbejder pludselig ikke har noget at skulle bestemme. Dagen efter kontakter vi [..] på mail, og igen ridser op at der er garanti på bilen og at udgiften for at lave bilen er han.
Vi mailer frem og tilbage uden at komme videre, Bergs Auto siger, at det er en det spjæld er af platik, og dermed er det enten helt eller knækket. Det er en skade som på nogen måde kan strække sig over lang tid og dermed er skaden sket efter vi har købt bilen og dermed vores egne regning.
Da vi ikke kommer videre her, kontakter vi bilklagenævnet[..] og taler med en yderst kompetent dame. Vi bliver enige om, at vi sender mail korrespodancen til hende, så vil hun prøve at tale med Bergs Auto. Nogle timer senere skrive hun tilbage, at hun heller ikke kom nogle vegne, men at Bergs Auto nu har sat deres tilbud til os ned til kr. 6.000,-. Hun nævner, at vi skal huske, at oprette en sag koster kr. 500,00, der er 3 til 4 mdr. behandlingstid og at klagenævnet kun ser på hvad der er sendt ind til dem på skrift.
Vi taler om det over en weekend, og bliver enige om at vi takker nej til tilbuddet og går via klagenævntet. Dette meddeler vi klagenævnet og hun vil gå videre med det til Bergs Auto. Dette er en tirsdag.
Fredag kontaktes vi af medarbejderen fra Bergs Auto, som fortæller, at de endnu engang har talt om sagen og at de godt kan se at det er en svær situation at stå i for begge parter, så for at få løst sagen, vil de tilbyde at lave det for kr. 3000,-. Vi siger, at vi vil tænke over det og vil vende tilbage. Vi tager kontakt til vores kontakt hos bilklagenævnet og taler med hende. Hendes råd er, at vi skal sige ja-tak. Da vi ellers skal venter 4 mdr. på en afgørelse som kan gå imod os, og så skal vi betalte fuld pris for reparationen.
Vi kontakter derfor medarbejderen hos Bergs Auto, og aftale dato for reparationen. I den forbindelse spørg vi medarbejderen om det kan lade sig gøre at dele de kr. 3.000,- i 2 betalinger. Ingen problemer, er svaret det kan vi uden problemer, da det jo er en uforudset regning, så ingen problemer.
Vi kører ned og afleverer bilen, får en lånebil, en onsdag og fredag ringer medarbejder og siger, at nu er den færdig og vi kan komme og hente den.
Vi kører ned efter bilen og pludselig er det [..] som står og skal tale med os. [..] har kun deltaget i denne sag på mail og de gange der er lagt besked til ham om at ringe har vi intet hørt.
Da vi kommer ind og siger at vi skal hente Citroen, tager [..] bilnøglen, holder den i hånden og spørg: "har I penge med til mig?" Selvfølgelig har vi det svarer vi, og giver dankortet til [..]. Han terminal er en af dem hvor han skal taste først. Da [..] vender terminalen om mod os, så vi kan taste kode, står der kr. 3.300,- i displayet. Vi siger, at der er sket en fejl, først er der 300 kr. mere en aftalt. Det er 2 x lånebil, for intet er jo gratis som [..] siger. Vi nævner så at det er aftalt med hans medarbejder at vi skal dele regningen i 2. [..] svar til dette er, at [medabejderen] ikke bestemmer disse ting, og har lovet os noget han ikke har lov til. [..] står stadig med vores nøgler i hånden. Vi fortæller ham at vi jo ikke kan vide at hans medarbejder har lovet noget han ikke har lov til, men at det egentlig ikke er vores skyld, og dermed mener vi, at vi forsat skal have lov til at betale af 2 gange. Til dette er [..] svar, at hvis vi vil have vores bil med hjem må vi betale kr. 3.300,-.
Af hensyn til at sagen kun ville blive værre hvis vi forsatte diskussionen, valgte vi at forlade Bergs Auto, efter at have betalt kr. 3.300,-.
Så til alle bilkøbere, gå langt uden om Bergs Auto.