Brian Bjørn
Jeg har booket en flybillet København-Toronto-Boston og Boston-München-København hos flybillet.dk, fordi den var billigst. Umiddelbart inden betalingen, får man mulighed for at tilkøbe en "servicepakke" til ca. 250 kr. Hvis man køber den, kan man få lov til at reservere sit sæde og sit måltid. Jeg takker nej, for det vil jeg ikke betale ekstra for. Da jeg efterfølgende går ind på bookingen på de respektive flyselskabers hjemmeside, er den låst, så jeg ikke selv kan ændre hverken sæde eller måltid.
Jeg ender derfor med at bruge en halv time på at ringe først til United, som står som udsteder af billetten, og derefter til Air Canada og Lufthansa, som foretager flyvningen.
Jeg har aldrig før oplevet at skulle betale for denne "service", der jo blot består i, at flybillet.dk sender nogle ekstra oplysninger afsted sammen med bookingen. Jeg har heller aldrig før oplevet en booking, hvor jeg ikke kunne ændre sæde eller måltid selv, men var nødt til at ringe.
Det er i mine øjne bondefangeri at forlange betaling for noget, som flyselskaberne ikke selv tager sig betalt for.