Flemming Roebers Olsson

58 år, Ølstykke

#1
Flemming Roebers Olsson
1 bedømmelse
15.05.2012

I forbindelse med rejse fra København til Spanien d. 27. februar og retur d. 1. marts 2012 blev min kollega og jeg udsat for en særdeles ubehagelig oplevelse som beskrevet herunder. I forhold til den oprindelige rejseplan blev vi ca. 8 timer og 30 min. forsinket.

Hændelsesforløb - hjemrejse:

Allerede inden vi checkede ind fra Barcelona til Madrid d. 1/3-2012 var vores rejseplan ændret. Vi skulle have fløjet med Iberia fra Madrid til København (IB 5582) men dette blev ændret til Vueling Airlines (VY 9864). Vi må derfor antage at Iberia inden vores check-in har overbooket afgang IB 5582 og derved har været tvunget til at sende os med et andet flyselskab.

Som følge af over 1 times forsinkelse fra Iberia (IB 5582) blev vi nægtet boarding til Vueling Airlines (VY 9864). Personalet ved gaten vidste vi var forsinket, men alligevel blev vi nægtet boarding. Derved har Iberia ikke vist rettidig omhu og intet gjort for at briefe Vueling Airlines om, at vi var forsinket men på trods heraf faktisk godt kunne nå afgangen. Der stod stadig personer i tunnelen som ventede på at få anvist en plads på denne afgang. Da vi påpegede dette overfor personalet ved gaten, var beskeden blot, at gaten var lukket og vi måtte henvende os ved Iberias servicecenter og ombooke turen. Årsag til dette må søges i, at også denne afgang var overbooket – hvilket endnu en gang betyder at vi er blevet ”Denied Boarding”. Såfremt der stadig var plads ombord på flyet kunne personalet uden problemer åbne gaten. Vi fik ikke mulighed for at få en tilsvarende afgang som den vi oprindeligt var booket til, altså fra Madrid til København. I stedet var vi tvunget til endnu en mellemlanding.

Den nye booking fra Madrid til London (IB 3176) blev aflyst kort tid inden boarding og blev erstattet af Madrid til Bruxelles (IB 3214).

Ved ankomst til Københavns lufthavn var vores bagage ikke ankommet, hvilket betød endnu ca. 1 times forsinkelse i forbindelse med udfyldelse af dokumenter herom.

Vores kompensation fra Iberia indtil videre: En voucher til 1 drikkelse og 1 sandwich.

Vores hjemrejse fra Barcelona til København d. 1/3-2012 så oprindeligt således ud:

• IB 6755 – Barcelona til Madrid – Afgang: 9:10 – Ankomst: 10:35

• IB 5582 – Madrid til København – Afgang: 11:45 – Ankomst: 15:00

Vores hjemrejse fra Barcelona til København d. 1/3-2012 endte i stedet således:

• IB 6755 – Barcelona til Madrid – Afgang: 9:10 – (Denne afgang var 1 time forsinket)

• VY 9864 – Madrid til Barcelona – Afgang 11:45 – Ankomst: 15:00 (Nægtet boarding grundet 1 times forsinkelse fra IB 6755)

• IB 3176 – Madrid til London – Afgang 13:35 – Ankomst ukendt (Flyafgang blev aflyst)

• BA 0820 – London til København – Afgang 16:35 – Ankomst ca. 19:35 (Denne booking blev annulleret grundet IB 3176 blev aflyst)

• IB 3214 – Madrid til Bruxelles – Afgang 16:10 (Denne afgang var 40 min. forsinket)

• SN 2265 – Bruxelles til København – Afgang 20:10 (Denne afgang var 1 time og 20 min. forsinket) med ankomst i København kl. 22:40

Iberia Danmark har valgt ikke at håndtere sagen - på trods af henvendelse fra rejsebureauet hvorigennem billetterne var bestilt. Vi håber at denne henvendelsesform vil få Iberia Danmark til at reagere og ikke blot henvise til Iberia Spanien. Jeg imødeser forklaring men da det ikke er muligt at finde en mail-adresse for Iberia Danmark sendes mail ligeledes til info@iberia.dk med håb om at jeg rammer rigtigt.

Regler for klageprocedurer: Link til Europa-parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 261/2004 af 11. februar 2004:

http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/Get/Document-10104/261-2004.pdf

Kim Dyring Gustafsen
1 bedømmelse
17.05.2012

[..]
Vi føler ikke, at Iberia Danmark har valgt at håndtere sagen særlig professionelt, selvom henvendelse er sket fra rejsebureauet hvorigennem billetterne var bestilt. Vi har i vores klage været saglig, konkrete og været åbne for dialog.

Vi håber at Iberia Danmark vil reagere og ikke blot henvise til Iberia Spanien. Vi vil have Iberia til at tage et ansvar for vores oplevelse med Iberia d. 1. marts 2012.

Denne bedømmelse og status vil blive opdateret omkring så snart denne sag er afsluttet.

Regler for klageprocedurer: Link til Europa-parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 261/2004 af 11. februar 2004:

http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/Get/Document-10104/261-2004.pdf