Jan Aunsholt
58 år, København Ø
Igang med børnehave valg. Besøger Strandkvarterets Børnehave.
Bliver lukket ind af en medarbejder. Forklarer at vi gerne vil se på børnehaven, få info og indtryk. Kommer ind i børnehaven og bliver præsenteret for medarbejder 2. Forklarer igen besøget og her ændrer oplevelsen sig kraftigt.
Medarbejder 2 kigger meget forundret på os og spørger om vi ikke har en tid. Jeg forklarer igen besøget. Vi får besked om at ringe til leder og aftale tid. Døren bliver åbnet og vi er ikke længere velkomne.
Vores dreng ser interesseret ind i tilstødende lokale, spørger og jeg forklarer. Herefter stiller medarbejder 2 sig i døråbningen til rummet, så vores dreng ikke længere kan se, giver igen hånden og ser tydeligt ud til at vi skal gå.
Spørger efter hjemmeside, pædagogiske indgangsvinkel, plan, osv. Får svaret at de vist har en hjemmeside, men den er gammel og slet ikke opdateret, så det får jeg ikke noget ud af. Får igen hånden og beskeden om at man håber at se os igen.
Seance har taget godt og vel 4-5 minutter. Ikke vanvittig meget tid, men absolut sigende om stedet.
Har på ingen måde lyst til arrangerede rundture, hvor alt er rosenrødt og opstillet. En af de få muligheder vi har som forældre for at få et lille indblik i hvordan en institution er, er at besøge dem uanmeldt. Det giver et temmeligt godt billede af hvordan de takler situationen, hvor meget overskud de har, faglig kompetence, om de har styr på pægagogiske planer, information, osv. Alt det fik vi da afklaret.
Første del:
Jeg "medarbejder", møder jer høfligt, og præsenterer mig selv, da det er kutume i vores institution, når der kommer nye mennesker.
Jeg var rigtig nok undrende over, at I kom uanmeldt. Jeg bliver altid informeret af min leder, når vi får besøg i vores institution. Aftalte rundvisninger, eksterne samarbejdspartnere, møder, osv.
På den pågældende dag, var jeg ikke blevet informeret, og vidste derfor, at jeres besøg ikke var aftalt. Jeg sagde, at I var velkomne til at besøge os, men det måtte aftales på forhånd.
Min undren er baseret på, at du møder uventet op i et dagtilbud, og forventer at kunne gå rundt på egen hånd. Hvilket var det du ytrede, da jeg meddelte, at rundvisninger, skal aftales på forhånd.
Som personale har vi ansvaret for børnenes trivsel, tryghed og sikkerhed.
At man som forælder ringer og aftaler en rundvisning, giver os mulighed for, at varetage dette ansvar.
Tillige med at vi har mulighed for, at tilrettelægge vores ressourcer, således at rundvisningerne ikke påvirker vores samvær, og omsorg for børnene. Vi har hyppigt rundvisning, men altid på vores leders kontordage, så det belaster vore børn mindst muligt.
Anden del:
Dit indlæg bærer præg af, en generel mistro og mistillid til personalet i dagtilbud.
Herudover er det modsætningsfyldt, at du ikke har lyst til, at aftale en rundvisning. Fordi du ikke stoler på, de informationer, som personalet giver dig.
Sammenfattende med, at du ytrer, at et uanmeldt besøg, skal give dig et godt billede af, personalets overskud, faglige kompetencer.
Om de har styr på pædagogiske planer, info, osv.
Du ønsker ikke at tale med personalet via en aftalt rundvisning. Alligevel mener du, at personalet, - når du uanmeldt dukker op, skal tage tid fra deres samvær med børnene, for at informere dig, og oplyse om pædagogiske planer, osv.
Temmelig urealistisk, og udviser en mangel på respekt, for personalet, og for de øvrige børn.
Essensen er, at du ikke fik lavet en aftale, og i stedet for at tage ansvar herfor. Forsøger du at tilsværte os, efter et 2 minutters møde i entreen.
Det er ganske enkelt uacceptabelt, og dårlig stil!
Vi ringede ned til børnehaven og bad om at få lov til at komme ned og kigge samme dag. Svaret fra lederen var kontant, og venligt: "Nej, det må i ikke i dag, da vi gerne vil have det planlagt, så det ikke kommer til at gå ud over børnene. I kan komme på næste fredag kl. 11".
Efter at have været ude og se på 10-12 andre børnehaver i København, havde vi set ekstremt meget kaos, ligegyldighed og forvirrede børn. Så da vi fik dét svar fra lederen, gav det os en følelse af, at her er der tjek på sagerne.
Da vi kom ned i børnehaven fredagen efter, blev vi mødt af det sødeste personale, man overhovedet kan forestille sig. Det gik op for os, at denne børnehave var lavet af ægte kærlighed til børn og forståelse for hvad det drejer sig om, når man har ansvaret for andre menneskers guldklumper og skal have en hverdag til at fungere bedst for alle.
Vores søn går der nu, og man finder simpelthen ikke et bedre sted til sine børn - uden sammenligning.
At regne med at man bare kan brase ind i en børnehave uden en aftale [..] viser lidt om dagens curlingmentalitet hos forældre. Så Jan, [..] send du bare trygt dit barn i institution hvor fremmede bare kan komme og gå som de vil. God dag, og tak til Strandkvarterets Børnehave!