Lea Pein
Lige præcis, Tina. Det er en bedømmelsesside. Hvorfor jeg netop heller ikke kunne se at os, der bedømmer skolen dårligt, i din første kommentar skal kategoriseres som "tarvelige" jvf. din reaktion på vores holdninger. Men jeg er glad for at du selv har rationaliseret dig frem til at en bedømmelsesside netop bør kunne rumme modsætningsfyldte holdninger. Og at det derfor aldrig kan være "tarveligt" at vi ikke deler din sandhed. Du må i sagens natur gerne have holdninger til hvordan skolen har tacklet andres børn... men personligt ville jeg nu holde mig til kun at udtale mig om hvordan skolen har tacklet mit eget barn. Der er så meget man ikke ser og hører bag i kulisserne...
Tina, jeg synes ikke du skal gøre dig til dommer eller "vidne" ift. hvad skolen har gjort (eller ikke har gjort) over for andres børn. Det er ikke troværdigt idet du slet ikke kender til fx vores oplevelser. Jeg kan godt forstå at man på skolen har fortalt andre forældre en version om "de børn" som du henviser til (deriblandt min søn), som fastholder jeres loyalitet. Det skal du have lov til at tro på. I vores tilfælde var selv skolepsykologen rystet over LFs manglende kompetencer samt måden de tacklede vores drengs udfordringer samt exit fra skolen. Der sidder helt sikker nogle med en dårlig smag i munden over den sag....
Ingen tog ansvar for, at hjælpe en dreng der havde svært ved at komme ind i det sociale rum på LF. Istedet søgte bare flere støttetimer så man blot fik flere penge - uden at gøre yderligere tiltag. Og pegede på specialskole.
Han skiftede så til en helt alm. distriktskole og er begyndt at få venner, har lyst til livet igen og giver udtryk for at han godt kan lide at gå i skole! Han er en del af fællesskabet og er inkluderet.
Lyngby Friskole ER en skole der tiltrækker børn med særlige udfordringer. Men den kategori børn kræver jo NETOP personale, der er dygtige og kan håndtere børn med AKT problemer (Adfærd, kontakt, trivsel). Det kræver at man netop ser på børnenes kompetencer, potentialer, styrkesider frem for fejl og mangler. Det kræver at man sparrer med hinanden og ønsker at få mere viden. At man ikke tror at man er så selvtilstrækkelig, at man helt misforstået ender med at have en malplaceret arrogance overfor skolens arbejdsfelt; børnene. På Lyngby Friskole ser man det som prestige fyldt at have børn der er højt begavet. Det er en afvigelse som man gerne vil rumme og gerne vil have som sit varemærke. Men hvis man falder udenfor paletten på den "besværlige måde" og "kun" er helt normalt begavet så bliver kan man sejle sin egen sø.