Monika Hansen
Skolen ligger i Ishøj i et socialt belastet område.
Skolen fremstår i fin stand og med gode undervisningsrammer.
Men skolen har mange elever som kommer fra socialt belastet hjem og det kan mærkes.
Både elever og lærere er stresset og tonen er hård.
Lærerene er agressive og korte for hovedet og mange elever klager over en negativ omgangstone både mellem elever og mellem lærere og elever.
Der foregår diskrimination af børn fra specialklasserne blandet modtager børn fra specialklasserne ikke de samme nyhedsbreve og tilmeldinger til kor og skolefodbold som andre elever.
Samt holdes specialklasse elever adskilt fra de "normale" elever.
Jeg har talt med flere elever fra specialklasserne som er kede af at de ikke få oplysninger om at man kan gå til kor, eller deltage i skolefodbold på ligefod med andre af skolens elever.
Det er også sådan at specialklasse elever har forbud mod at gå indfor i de andre klassers lokaler i frikvateret, dette forbud opfatter de svage elever fra specialklasserne som diskrimination.
Det er kun dem der har sådan et forbud.
Specialklasse eleverne må desuden kun opstille en elev til skolefodbold og andre aktiviteter, hvor i mod elever fra de almindelige skoleklasser må stille op med op til flere elever.
Specialklasserne får hele ikke breve og andre nyhedsinformationer om fællesaktiviteret på skolen.
Generalt klager mange elever over at lærerene er negative og at tonene er hård.
Der har været læerere mangel på skolen og skolen har gennem en periode haft mange skiftende vikarere, nogen helt uden undervisning erfaring.
Der har været tilfælde hvor lærere har begået vold mod elever eller slået dem.
Skolen kalder sig selv for en af Ishøjs bedre skoler, men selv om de ydre rammer er blevet renoveret er tonen og det psykiske miljø på skolen ekstremt hårdt både for elever og lærere.