Niels Ulrik Basse
Udover vores kedelige oplevelse med Lufthansa i Frankfurt Lufthavn 2010 og deres manglende klagebehandling har min familie og jeg også har dårlig erfaring med Lufthansa i Moskva i 2008.
Situationen var kort fortalt, at vi skulle med fly fra Kazan, Rusland til Moskva. Moskva til Tyskland og fra Tyskland til Kbh. Check in personalet i Kazan fik ved en fejl ikke givet min kone og jeg en af vores billetter tilbage da vi havde afleveret vores bagage. Da vi checkede ind i Moskva for at komme til Tyskland med Lufthansa manglede billetten pludselig. Katastrofe. Men vi tænkte at, hvis vi viste Lufthansa i Moskva vores reservationsnr og billetnr samt kvittering for at vi jo havde betalt for vores pladser, så ville trygge og på det tidspunkt fejlfri Lufthansa selvfølgelig hjælpe.
Men nej, det ville de sådan set ikke. Selvom vi havde alle beviser på en betalt flyrejse og egentlig bare skulle have noget vi kunne vise i check in, så kunne vi da få lov at betale en helt ny billet til 5-6.000,- dkr. (normalpris ca. 1200-1500).
Argumentet var at billetten hos Lufthansa var booket gennem SAS. Og Lufthansa ville ikke besvære sig med at ringe til SAS i Kbh for at få nødvendige bekræftelser på købet. Desuden var det ikke en elektronisk billet men en papirbillet der var gået tabt, hvilket var afgørende.
I en hel time skulle jeg mundhugges med Lufthansa i Moskva og min kone stortude med en datter på armen som på det tidspunkt kun var ca 1 år, før Lufthansa pludselig måtte medgive, at hvis bare SAS lavede billetten om fra papir til elektronisk, så var alt i skønneste orden(!)
Dette var den første dårlige oplevelse med Lufthansa.
Det er muligt at selve flyveturen er spækket med god komfort og service. Men der er andet som også skal være i orden, hvilket f.eks. er behandlingen af kunden i selve lufthavnen fra lufthansapersonalets side samt dine klagemuligheder, hvis nu noget skulle gå galt. Og her scorer Lufthansa dumpekarakter. Min kone, lille 3 årige datter og jeg havde en absolut grotesk oplevelse i sommeren 2010 i Frankfurt Lufthavn.
En klage fra os til en flight manager vedrørende Lufthansas baggagefejl og manglende conduite i denne forbindelse bevirkede at vi blev nægtet adgang til vores betalte flyafgang således at vi skulle ombooke.
Da vi ombookede til et fly 4 timer senere via Lufthansa KBH (som er et callcenter i Asien talende ret dårligt engelsk og uden empati for kunderne) blev vores betaling til ombookingen ikke registreret og vi blev så også nægtet adgang til dén afgang.
Lufthansa ville ikke hjælpe med at finde ud af hvad der var sket og de ville ikke hjælpe os med at sikre vores hjemrejse skønt vi stod med et lille barn.
Da vi efterfølgende har ville klage over hele forløbet opdager vi at det næsten ikke er muligt at klage over Lufthansa. For skriver du en klage og faxer eller mailer er der ingen der bekræfter at de har modtaget din mail og du kan slet ikke få at vide et tel-nr eller en mere brugbar mailadresse til Lufthansas klagekontor så du kan tjekke op. Og bruger du Lufthansa KBH's kundeservice kommer du i kontakt med et callcenter i Asien som taler dårligt engelsk, ikke har forståelse for din sag og ingen som helst info kan give dig om, hvad der sker med din evt klage og hvordan du kan kommunikere med den del af Lufthansa som behandler klager.
Kun ved større research og mails til Lufthavnschefer og luftfartsblade gav kontakten til Lufthansas landechef i DK og så åbenbarredes pludselig en klageafdeling på Amager og som Lufthansa intet gør for at du skal kende til.
Lufthansa har naturligvis ikke givet os kompensation eller erstatning for Lufthansas fejlbehandling af os og det er tydeligt på deres svar på klagen at de knapt har læst den.
Derfor dumper Lufthansa i en samlet bedømmelse rigtigt meget. Det er simpelthen ikke sikkert og trygt når det kommer til fejl.
Det er min erfaring med Christianshavns Døttreskole, at den går meget på kompromis med børnenes sikkerhed på lejrture. F.eks. tillades det at de mindre børn i børnehave-klasse og op til 3 klasse har dolk med på lejrture(?!).
Desuden er visse børn blevet direkte moppet og chikaneret ud af skolen af deres respektive lærere. Inspektøren synes upålidelig og aldeles inkompetent siden hun tillader sådanne forhold - ja enddog går i spidsen for sådanne forhold.
Det er vist et godt råd IKKE at sætte sine børn i denne skole sålænge det er nuværende inspektør, som er i ledelse.