Søren P.
Vi havde en rigtig dårlig oplevelse med Strandkvarterets børnehave, hvilket står i stor kontrast til tilbagemeldingerne her på siden.
Vi oplevede en meget engageret, imødekommende og nærværende leder og også hovedsagligt et venligt personale, der prøvede at skabe gode og trygge rammer for børnene. Vi oplevede desværre samtidig en kultur, hvor irettesættelser fyldte det meste af kontakten til børnene. De skulle tale lavt (også når de legede), hoste i ærmet, sidde på linje i rundkredsen osv. Alle ting, der er hensigtsmæssige at lære, men vi synes det fyldte for neget i samværet, der manglede mere fokus på glæde, leg, sjov og hvad der får børn til at ‘vokse’.
Vi oplevede, at der blev problematiseret alt for meget fra starten. Og vi oplevede en indkøring, hvor der var mere fokus på at honorere krav end på at sætte sig ned på gulvet og være imødekommende og skabe en god relation til barnet. Efterfølgende oplevede vi det stik modsatte i den børnehave, som vi valgte at skifte til.
Endvidere skal man være klar over, at ingen børn tilbydes lur, at eftermiddagsmad først er kl 15.30 (dvs ingen organiseret mad ml frokost og 15.30.
Hvis man som forældre hovedsaglig har fokus på en struktureret hverdag for sit barn, og at det skal bruge børnehavetiden på at blive skoleparat, så vil man givetvis være tilfreds med Strandkvarterets børnehave.
Jeg er en af de forældre, der slet ikke kan få armene ned over Strandkvarterets børnehave, men jeg vil gerne lige knytte en kommentar eller to til Sørens indlæg.
Det er rigtigt, at Strandkvarterets børnehave har fokus på, at gøre børnene skoleparat. Jeg er både forældre, men jeg arbejder også til dagligt som gymnasielærer på et gymnasium i København. Og jeg må sige, at samtlige af de egenskaber børnehaven og lederen lærer vores børn til dagligt, er præcis de egenskaber eleverne på min arbejdsplads har brug for - og rigtigt mange af dem mangler. Der er så mange elever på 16,17,18 år, der mangler det, som lederen forsøger at lære vores børn. Det drejer sig om evnen til at gøre sig umage, ikke give op, hvis noget for svært, vedholdenhed. Virkelig mange elever slår straks over på Netflix eller griber telefonen, hvis de ikke kan løse en opgave, fordi de ikke er vant til at gøre sig umage og - og dette står for egen regning - har fået lov til kun at være lyststyret i deres barndom. De har aldrig udviklet det over-jeg, det kræves at begå sig i samfundet og uddannelsessystemet. Og min påstand er, hvis ikke disse egenskaber udvikles tidligt, dukker de ikke op af sig selv i folkeskolen. Det blandt andet det, reglerne i børnehaven er med til at understøtte.
Vores oplevelse af børnehaven var en helt anden. Alle familier er forskellige, og det har sikkert været den rigtige beslutning for jer. Mavefornemmelsen skal være god, også fordi utryghed smitter af på barnet. Alligevel føler jeg, at jeg retfærdigvis må kommentere på jeres indlæg, da vores oplevelse af børnehaven i den helt samme periode ligger meget fjernt fra jeres. Og måske, tænker jeg, kunne jeres oplevelse som forældre have været en anden, hvis I havde givet børnehaven mere tid og set, hvordan jeres barn var faldet til? Det må stå hen i det uvisse. I hvert fald kan vi konstatere, at vi aldrig har set vores dreng være så glad og er vokset så meget, som i de fire måneder, han har været i Strandkvarterets børnehave. Se meget gerne min uddybning i min bedømmelse et andet sted på siden.