Torben Bolhøj
Opfølgning af tidligere indlæg [indlæg #3] under overskriften: Aldrig mere Apollo".
I dag d. 28/5-2009 modtog vi en mail fra Apollo.
Apollo havde ikke modtaget svar på en mail sendt til os d. 13/3-2009, hvori man bad om et kontonummer, så man kunne overføre en økonomisk kompensation for hvad vi på vores rejse havde været udsat for.
Den omtalte mail har vi desværre aldrig modtaget.
Apollo skal have stor ros for at "rykke" for oplysninger, så de kan udbetale kompensationen.
Hvis man vil klandre et selskab når de begår fejl, må man også rose dem, når de tilkommer det - som i dette tilfælde!
Med venlig hilsen
Torben Bolhøj
ALDRIG MERE APOLLO.
Vi har lige været på vores første, sidste og eneste tur med Apollo (22 feb. til 8 mar. 2009). Én ting er, at et selskab kan lave fejl (det kan alle), men en anden ting er, hvis uheldet skulle være ude, at man så dækker sig ind med bortforklaringer i stedet for at indrømme det!
Turen gik til La Gomera. Fly fra Kbh. til Tenerife, færge fra Tenerife til La Gomera og derefter bus til bestemmelsesstedet. Apollo havde oplyst flyvetid, køretid til færgen, sejltid og køretid på La Gomera. MEN man havde "glemt" en meget væsentlig ting!!
Alle rejsende ankom i vintertøj, da vejret ved afgang var snevejr og kulde. Ved ankomst til Tenerife blev det oplyst, at der var 7½ times ventetid til færgen afgik. Apollo tilbød som det eneste, at bagagen kunne blive opbevaret i et kuffertrum på et hotel (Fin "service"!! Ikke engang en kop kaffe blev tilbudt). Hvis man ville skifte til en mere passende påklædning kunne man gøre det i hotellets hall.
Apollos guide blev spurgt om det ikke var muligt at komme med den tidligere færge. Svaret var: "at vi havde fået skriftlig besked om, at vi skulle med færgen kl. 1930". Denne skriftlige besked var blevet udleveret af guiden ca. 10 minutter tidligere. Nogle af de rejsende fik at vide, at hvis de tog med den tidligere færge, var det for egen regning! Da alle rejsende sad i bussen der skulle transportere os fra lufthavnen til "kuffert-hotellet" var der 40 minutter til den første færge afgik. INGEN var på forhånd blevet orienteret om ventetiden, og hvis de havde været det, så havde mange sikkert valgt at rejse med et andet selskab. (Kan dette være grunden til, at beskeden først blev givet ved ankomsten til Tenerife?)
Alle rejsende mistede ½ feriedag, og i stedet for en flot sejltur til La Gomera og bustur tværs over øen efterfulgt af en dejlig eftermiddag, fik alle en transfer i mørke med meget sen ankomst til hotellet.
Apollos kundeservice blev kontaktet pr. mail fra rejsemålet og forelagt hændelsen samt beskrivelse af en generelt meget mangelfuld information om turen mellem Tenerife og La Gomera.
Der var ingen information om:
1. at man skulle skynde sig fra borde ved ankomst til La Gomera, da færgen fortsatte til La Palma.
2. hvor bagagen kunne genfindes efter overfarten med færgen.
3. at der skulle benyttes '1 Euro-mønter' i færgens bagagebokse.
Apollos svar var blot en beklagelse af, at transporten ikke havde levet op til vore forventninger og så en henvisning til katalogbeskrivelsen af transfer som lyder:
"Flyet lander i Tenerifes lufthavn. Transport til havnen i Los Cristianos ca. 25 min. Færgen, Fred Olsens Ferries, tager ca. 35 min. og ankommer til havnen i San Sebastian. Her fortsætter rejsen med bus eller taxi til Valle Gran Rey, ca. 2 timer. Tiderne kan variere efter vejr og transportmiddel. Ventetider kan forekomme. Overnatning på Tenerife kan forekomme på både ud- og hjemrejse."
Den af kundeservice citerede transferbeskrivelse er totalt irrelevant i denne forbindelse og kan i store træk betegnes som uærlig markedsføring, stærkt mangelfuld og misvisende. Apollo dækker sig under "kan forekomme" og "kan variere" om ventetider der på forhånd er planlagt. Selvfølgelig "kan" ventetider opstå grundet uforudsigelige hændelser / vejrlig, men det var jo ikke tilfældet i denne forbindelse.
Forskellen mellem den af Apollo oplyste transfertid mellem fly og hotel på i alt 3 timer og den af Apollo planlagte reelle transfertid på ca. 10 timers er ret væsentlig.
Alle rejsende fra Norge og Danmark, som vi talte med på turen gav udtryk for, at de fremover absolut ikke ville benytte Apollo. Samme indstilling har undertegnede. Denne rejse var vores chartertur nr. 30 og samtidig både første og sidste med Apollo. Man kan jo ikke vide, hvad de finder på næste gang.
Som et apropos til ovenstående citeres her, hvad Apollo skriver om sig selv:
"Apollos forretningsidé Vi tilbyder konkurrencedygtige rejser med kunden i fokus. Dette sikrer vi gennem en effektiv organisation præget af omtanke og ærlighed."
Kommentarer hertil er vist overflødige...
(Ovenstående er gentagne gange fremført overfor Apollo uden anden reaktion end den beskrevne.)