Rejsebureau, København
Første og sidste gang med Apollo.
Vi er 3 familier der rejser sammen. Vi havde bestilt all inclusive på et dejligt hotel i Bulgarien. Ca. 1 måned før afrejse, får vi besked på at hotellet er gået konkurs. De foreslår et andet hotel, og lover det er samme standard. (stjernerne var de samme - ved ikke hvorfor). Der manglede poolbar, all inclusive var meget begrænset, internettet virkede ikke, udsigten var forfærdelig, selvom vi havde bestilt havudsigt, værelserne var mørke og kedelige ligesom hotellet i øvrigt. Det andet hotel vi ellers havde bestilt, havde spa og massage, og det var en af grundende til vi netop havde valgt dette. Her stod et skilt til spa, men man blev mødt af et mørkt tomt betonrum.
Vi kontaktede Apollo fra 1. dag. Vi ville gerne flyttes til et andet hotel eller gerne sendes hjem til Danmark. De ringede ikke tilbage, og det var tilfældet flere gange, og de afviste, at de kunne hjælpe os med noget af det. Oven i det hele blev mange af os syge, og flere af hotellets andre gæster også. Vi havde mistanke om poolen, da den ofte så beskidt ud. (Den sidste dag turde vi ikke bade i den, da den var helt grøn).
Det var mildest talt en forfærdelig ferie, som vi glædede os til at vende hjem fra. Det allerværste var, at Apollo overhovedet ikke tog det alvorligt. Vi fik dog overtalt to guider til at komme ud, men først den sidste aften. De blev overrasket over hotellets og værelsernes standard, og det viste sig, at Apollo aldrig havde set hotellet, før de begyndte at sende gæster derud. Nu vil de forhåbentlig ikke bruge hotellet i deres program. Vi havde jo ligesom været forsøgspersoner til det.
Hotellet vi boede på Festa Pomorie, og vi kommer aldrig til Bulgarien igen og vi vil absolut ikke anbefale at rejse med Apollo.
Rejse til Fuerteventura.
Varighed: 1 uge
Ved ankomsten til destinations lufthavnen d. 6 marts 2011, blev vi af rejseguiden informeret om at vores hotel var overbooket og at vi derfor skulle overnatte på et andet(Bahia Playa) og først d. 7 kunne tjekke ind på det hotel vi rent faktisk havde bestilt.
Ikke at Bahia Playa var et dårligt hotel, men vi kunne ikke få pakket ud og falde til ro oven på rejsen da vi vidste, at vi skulle rejse til vores "rigtige" hotel næste dag og der går en masse tid som vi ellers ville have benyttet på det vi kom efter - at nyde og slappe af.
Vi ankom til Pajara Beach Hotel d. 7 marts kl 14.10, fik at vide vores værelser først var klar kl 14.40, mere ventetid, hvorefter vi skulle vente 25 minutter bare på at få udleveret vores nøgler som vi fik kl 15.05.
Kl. 16.00 sharp - d. 7 marts - altså mere end 24 timer efter vi ankom til lufthavnen lå vi endelig ved ved poolen og kunne slappe af på det hotel vi oprindeligt havde booket.
I vores øjne spildte vi en hel dag på ingenting. Feriens pris var på 15076 (2153 pr dag).
Ovenstående resulterer naturligvis i en forventning om en kompensation, for den tabte dag, vi ikke fik noget ud af. Det var ikke den vare vi havde bestilt og betalt for.
Apollos vurdering af kompensationen var symbolske 1.200,- som er under halvdelen af hvad vi synes var rimelige, og de er hverken til at hukke eller stikke i og siger de følger gældende regler i pakkerejseloven.
Jeg vil hermed ikke kunne anbefale nogen at rejse med Apollo i tilfælde af at man skal til at søge kompensation efterfølgende, hvis noget går galt.
Har rejst med Apollo 2 gange tidligere (sidst i 2009) til Kreta på Hotel Triton som er et super fedt hotel (også til børnefamilier som vi er) med en super fed beliggenhed lige ned til god strand og kun få kilometer til Chania (35,- med taxi til centrum). Må sige at Triton er en skøn perle med super beliggenhed. Vi skal dertil ingen i år (2010).
NB! få minutters gang fra hotellet til stort legeland, en af europas største legetøjshuse samt gode spisesteder m.m.
Vores opfattelse af Apollo er rigtig god - ingen klager herfra.
Aldrig mere Apollo
Vi er netop i går kommet hjem fra vores ferie til Tunesien på Hotel Riviera et *** + hotel. I beskrivelse af et *** hotel skriver i "Velholdte og hyggelige mellemklassehoteller". Dette kan vi på ingen måde give jer ret i, Hotel Riviera er et slidt og absolut ikke rengjort hotel, det gælder værelserne, restauranten, service i restauranten, duge, servietter osv. hotellet virker som om der overordnet mangler styring og overblik. Vi har sidst været i Tunesien i september 2008, på Hotel Kanta, så vi kender til forholdene dernede, og nej selvfølgelig er standarden ikke som herhjemme, det er jo også derfor vi rejser ud.
[Der forekommer en længere beskrivelse af hotellet og værelset som værende i meget ringe stand, men da bedømmelsen går på Apollo Rejser og ikke det aktuelle hotel, er denne beskrivelse fjernet]
Der er ingen guide i bussen [ved hjemrejsen], men det har I jo skrevet i jeres velkomst brochure, men der skriver I, at der er en guide til at tage imod os i lufthavnen, men nej der er ingen så også der må vi klare os selv.
Endelig er vi i flyet og er faktisk glade for, at ferien er overstået og vi skal hjem igen.
Efter ca. 1 time får vi vores madbakker leveret, kl. er ca. 6.30-7.00, maden består af en kold tør bolle (nej den er ikke varmet), en kold og tør croissant, en pk. smør en pose abrikos marmelade og en varm beholder, som indeholder en æggemasse, med 2 kartofler og 1 champignon og nogle tomater, derudover fik vi tilbudt et glas juice, da de på et tidspunkt samlede bakkerne sammen igen, tillod min mand at, spørge om vi ikke skulle have kaffe, stewarden blev temmelig fornærmet, samlede bakkerne sammen og kom tilbage med 2 kaffe i engangs glas, dvs. vi fik maden for sig og kaffen for sig.
Jeg må sige vi er skuffet over vores ferie, vi mener vi med rimelighed kan forvente mere service fra Apollo's side både ved ankomst, under opholdet og ved afrejsen, der er ingen velkomstmøde, og ja der er mulighed for at ringe, men det er faktisk temmelig dyrt. [..]
Syntes faktisk ikke jeg som kunde fik den service jeg med rette kan forvente som charterturist, føler faktisk jeg ville have været bedre stillet som personlig rejsende, der kunne jeg have forladt hotellet hvis jeg var utilfreds.
[..] Vi er dybt skuffet over at et så stort selskab som Apollo, kan være tjent med så dårligt hygiejne på et så højt kategoriseret hotel, dårlig service og elendig og uspiselig forplejning på flyet, det er ikke ok at servere så speciel mad, når I flyver med skandinaviske gæster. Jeg må sige vi er dybt dybt skuffet over jer som rejsearrangør og må erkende at vi fremover ikke vælger Apollo.
Vi har gennem den seneste uge (søndag d. 13 – søndag d. 21 september) været gæster på Serita Beach Hotel i Anissaras på Kreta, og vi er desværre ikke tilfredse med vores ophold. [..]
Vi ankommer til Heraklion lufthavn og bliver i bus kørt til hotellet, og det ser meget lovende ud og vi er utrolig positive. Vi får tjekket ind og får anvist vores værelse, som ikke kunne ligge bedre i forhold til stranden. Vi åbner døren og træder indenfor. Det første vi lægger mærke til er den kolde fugtig luft inde i rummet, vi mærker på sengetøjet og det er fugtigt og vi ser at der i et hjørne af værelset er skimmelsvamp på væggen. Vi går derefter værelset igennem, og finder desuden ud af at badekarret er fuldt af kalkrester og snavs, toilettet er beskidt nede i og toilet døren kan slet ikke engang lukkes. [..]
Udover at vores værelse(r) ikke er i orden er standarden på hotellet heller ikke ok:
- Flere steder omkring poolområdet er der løse fliser som er meget beskidte nedenunder.
- Fliserne er desuden meget glatte, og vi har set flere der er faldet og har slået sig.
- Der er betydelig rust på alle stænger til parasoller og solvogne.
- Vandrutchebanen virker ikke (kom først til at virke fredag d. 18 sep).
- Trappestien ned i den store pool er meget usikker at træde på, og den sidder ikke fast.
- Rengøringspersonalet gør poolen ren kl 11 en formiddag, hvor de højtryksrenser ristene omkring poolen, hvilket resulterer i, at der ryger møgbeskidt vand ud i poolen blandet med døde insekter!
[..] Vi er derfor meget utilfredse med vores ophold. Vi kan på ingen måde forstå at dette hotel, ifølge Grækerne selv, er et 5 stjernet hotel. Vi ved godt at Apollo siger at det er et 4 stjernet hotel, men kan det virkelig være rigtigt? Undertegnede har arbejdet som receptionist på to 4 stjernet hoteller i DK [..], og her er der meget strenge regler omkring standarden på værelser, samt de øvrige faciliteter på hotellet.
Vi er desuden også rigtig kede af at have brugt 4800,- på selv opholdet, også ca 700,- på lufthavnstransfer, mad på fly, afbestillingsforsikring. Alt i alt 5533 kr. Vi er begge to studerende, og for os er det rigtig mange penge, og når man så slet ikke har fået hvad vi havde forventet og glædet os til gør at vi er utrolig kede af det. Vi føler at vores penge er spildt, og vi ville hellere have været foruden denne oplevelse. Vi har på ingen måde lyst til at rejse med Apollo igen, og vi vil absolut ikke anbefale det til nogen vi kender. Vi er skuffede over at de kan tillade sig at skrive så godt om dette hotel, når det rent faktisk slet ikke lever op til den standart i fastsætter. Undertegnede har været på Kreta før, dog i Chania, og det var på et 2 stjernethotel, en solchance med Startours, og det var meget bedre end det her. Vi har begge rejst meget, men har aldrig været udsat for så stor en skuffelse på et hotel der egentlig skulle være over standard. [..] Dog skal det nævnes at Apollos guider har været rigtig søde til at hjælpe samt fortælle om øen (på de guided ture vi var på)
Vi har sendt en klage til Apollo nu, og vedlagt dokumentation i form af billeder vi har taget, så nu håber vi at de vil tage denne klage alvorligt, for vi føler os snydt. [..]
Apollo - never again!!
Jeg rejste for 2 år siden, altså i 2007 med Apollo til Kreta med min kæreste. Vi tog af sted i en enkelt uge, og var faktisk tilfreds med Apollos service og lejligheds hotellet som vi boede på. Det var en god ferie :)
Vi besluttede derfor at rejse med Apollo igen i sommeren 2008 i August måned, men denne gang vil vi have 14 dage. Vi bestilte derfor i god tid og betalte omkring små kr. 14.000,-. Det var uden forplejning skal det siges.
Da vi ankommer til Hotellet bliver vi modtaget godt af bestyren, som skal vise vores lejlighed. Vi ankom meget sent om natten, trods flyet var noget forsinket fra Aalborg. Til vores store overraskelse viser bestyren vores lejlighed som mere eller mindre minder om en skotøjsæske, hvor der ikke engang var et tøjskab. Yderligere lå den såkaldte lejlighed klods op af hotellets reception, hvor der var gennemgang af alle gæster på hotellet, og det skal siges at det faktisk var vores terrasse der lå op af den, som også var der bestyren boede med hans familie. Så ingen privat liv i 14 dage plus vi skulle leve i vores kuffert.
Dagen efter ankomsten kontakter jeg Apollo. Det skal siges, at alle samtaler jeg har ført med Apollo bliver holdt i en pæn tone fra min side og deres. Trods min kæreste og jeg var godt træt af situationen.
Jeg får kontakt med en svensk guide, og fortæller hende om vores lille problem, at vi ikke havde bestilt det vi havde fået, og det var ikke acceptabelt for 2 mennesker at bo der i 14 dage, når vi nu ikke engang kunne pakke vores tøj ud. Jeg beder hende om at finde noget andet, og faktisk lige meget hvor. Men pga. mange booket rejser kunne vi ikke blive indkvarteret andre steder lige pt. og vi skulle ringe igen om nogle dage.
Jeg får snakket med flere guider på turen og får også kontaktet en dansker, som jeg pointere min utilfredshed med denne lejlighed, at det bare ikke er i orden. Han beklager og vil stadig prøve at finde noget andet. Men uden held. Jeg fortæller ham jeg vil have en form for økonomisk kompensation pga. at jeg er meget utilfreds. Efter en del samtaler med diverse guider, beder de mig kontakte Apollo i Danmark når jeg vender hjem, så vil de tage sig af sagen.
Guiderne ville ikke engang komme ud og se hvordan vi boede på hotellet, så de ligesom kunne se hvad der var at forholde sig til. Som jeg tilbød dem.
Det skal siges at jeg inden kontakten med Apollo snakkede med bestyren af hotellet og hørte om han kunne flytte os til en anden lejlighed, altså for at være flink overfor Apollo så de ikke skulle tage sig af problemet. Men dette kunne ikke lade sig gøre.
Min kæreste og jeg føler os meget dårligt behandlet af Apollo og deres guider, som ikke rigtig ville tage noget ansvar for deres gæster og i det mindste prøve at løse problemet. Normalt er jeg sjælden utilfreds og har en god forståelse for andre og deres situation i stedet for min egen. Men Apollo gør ikke meget for deres gæster og kender ikke begrebet service.
Da vi kommer hjem fra ferien tager jeg kontakt til Apollo Danmark hurtigst muligt, som jeg var blevet bedt om af guiden. Jeg skriver en skriftlig klage pr. mail og fortæller hvem jeg snakkede med på turen. Jeg havde på ferien skrevet alt ned hvem jeg havde snakket med, hvad tidspunkt på dagen - og dato, så der ikke var noget at tage fejl af. Jeg får mail tilbage der vil gå over 3 uger før jeg får noget svar, jeg venter og der går mere en tre uger. Jeg kontakter dem pr. telefon og de siger de vil ringe tilbage. Der går endnu et par uger og de har stadig ikke ringet. Jeg kontakter dem igen og får fat på en dame, som jeg oven i købet fortæller igen om vores tur, som jeg også havde sendt på mail. Hun siger til mig at guiderne ikke havde den forståelse, at jeg var utilfreds med hvor vi boede og det var fint nok.
Jeg må indrømme jeg bliver noget irrerteret over hvad hun fortæller mig. Følte mig helt til grin. Og sagde til hende at de guider ikke havde styr på noget som helst og hvad vi havde snakket om på vores ferie. Yderligere fortæller hun mig at jeg ikke kan få noget kompensation for noget, det skulle jeg have aftalt med guiderne dernede, hvor de faktisk sagde jeg skulle henvende mig når jeg kom hjem. Må indrømme jeg var meget tosset.
Først havde de også sendt en mail til mig de beklagede min utilfredshed og havde sendt den til videre undersøgelser frem over. Hvor ligeglad kan man lige være.
For at slutte historien vil jeg blot sige at rejsen med Apollo var uacceptabel og ikke til sammenligning med vores første tur. De var rent ud sagt pisse ligeglade med vi mere eller mindre havde fået ødelagt vores ferie og vil intet kompensere ud over små kr. 500,-. Og hvad kan man bruge det til. Vi fik ødelagt vores ferie, som vi havde betalt en del penge for!
Jeg vil aldrig rejse med det selskab igen og vil til hver en tid fraråde andre i at bestille en rejse der. Dem der nu rejser med Apollo håber jeg får en bedre behandling end den jeg selv har fået. Fornemmelse var at de havde fået deres penge for rejsen, og så skulle de ikke gøre mere.
Deres motto lyder blandt andet i deres rejse guide: Vi er her for din skyld. - men det kan man ikke lige sige vi mærkede til..
Opfølgning af tidligere indlæg [indlæg #3] under overskriften: Aldrig mere Apollo".
I dag d. 28/5-2009 modtog vi en mail fra Apollo.
Apollo havde ikke modtaget svar på en mail sendt til os d. 13/3-2009, hvori man bad om et kontonummer, så man kunne overføre en økonomisk kompensation for hvad vi på vores rejse havde været udsat for.
Den omtalte mail har vi desværre aldrig modtaget.
Apollo skal have stor ros for at "rykke" for oplysninger, så de kan udbetale kompensationen.
Hvis man vil klandre et selskab når de begår fejl, må man også rose dem, når de tilkommer det - som i dette tilfælde!
Med venlig hilsen
Torben Bolhøj
Jeg har rejst med Apollo 5 gange og skal afsted med dem igen til September.
Der har aldrig været noget at klage over, servicen, hotellet, transporten, ja alt har været meget fint alle gange.
Efter min mening er Apollo et klart bedre selskab end mange af de andre store charterbureauer på det danske marked.
ALDRIG MERE APOLLO.
Vi har lige været på vores første, sidste og eneste tur med Apollo (22 feb. til 8 mar. 2009). Én ting er, at et selskab kan lave fejl (det kan alle), men en anden ting er, hvis uheldet skulle være ude, at man så dækker sig ind med bortforklaringer i stedet for at indrømme det!
Turen gik til La Gomera. Fly fra Kbh. til Tenerife, færge fra Tenerife til La Gomera og derefter bus til bestemmelsesstedet. Apollo havde oplyst flyvetid, køretid til færgen, sejltid og køretid på La Gomera. MEN man havde "glemt" en meget væsentlig ting!!
Alle rejsende ankom i vintertøj, da vejret ved afgang var snevejr og kulde. Ved ankomst til Tenerife blev det oplyst, at der var 7½ times ventetid til færgen afgik. Apollo tilbød som det eneste, at bagagen kunne blive opbevaret i et kuffertrum på et hotel (Fin "service"!! Ikke engang en kop kaffe blev tilbudt). Hvis man ville skifte til en mere passende påklædning kunne man gøre det i hotellets hall.
Apollos guide blev spurgt om det ikke var muligt at komme med den tidligere færge. Svaret var: "at vi havde fået skriftlig besked om, at vi skulle med færgen kl. 1930". Denne skriftlige besked var blevet udleveret af guiden ca. 10 minutter tidligere. Nogle af de rejsende fik at vide, at hvis de tog med den tidligere færge, var det for egen regning! Da alle rejsende sad i bussen der skulle transportere os fra lufthavnen til "kuffert-hotellet" var der 40 minutter til den første færge afgik. INGEN var på forhånd blevet orienteret om ventetiden, og hvis de havde været det, så havde mange sikkert valgt at rejse med et andet selskab. (Kan dette være grunden til, at beskeden først blev givet ved ankomsten til Tenerife?)
Alle rejsende mistede ½ feriedag, og i stedet for en flot sejltur til La Gomera og bustur tværs over øen efterfulgt af en dejlig eftermiddag, fik alle en transfer i mørke med meget sen ankomst til hotellet.
Apollos kundeservice blev kontaktet pr. mail fra rejsemålet og forelagt hændelsen samt beskrivelse af en generelt meget mangelfuld information om turen mellem Tenerife og La Gomera.
Der var ingen information om:
1. at man skulle skynde sig fra borde ved ankomst til La Gomera, da færgen fortsatte til La Palma.
2. hvor bagagen kunne genfindes efter overfarten med færgen.
3. at der skulle benyttes '1 Euro-mønter' i færgens bagagebokse.
Apollos svar var blot en beklagelse af, at transporten ikke havde levet op til vore forventninger og så en henvisning til katalogbeskrivelsen af transfer som lyder:
"Flyet lander i Tenerifes lufthavn. Transport til havnen i Los Cristianos ca. 25 min. Færgen, Fred Olsens Ferries, tager ca. 35 min. og ankommer til havnen i San Sebastian. Her fortsætter rejsen med bus eller taxi til Valle Gran Rey, ca. 2 timer. Tiderne kan variere efter vejr og transportmiddel. Ventetider kan forekomme. Overnatning på Tenerife kan forekomme på både ud- og hjemrejse."
Den af kundeservice citerede transferbeskrivelse er totalt irrelevant i denne forbindelse og kan i store træk betegnes som uærlig markedsføring, stærkt mangelfuld og misvisende. Apollo dækker sig under "kan forekomme" og "kan variere" om ventetider der på forhånd er planlagt. Selvfølgelig "kan" ventetider opstå grundet uforudsigelige hændelser / vejrlig, men det var jo ikke tilfældet i denne forbindelse.
Forskellen mellem den af Apollo oplyste transfertid mellem fly og hotel på i alt 3 timer og den af Apollo planlagte reelle transfertid på ca. 10 timers er ret væsentlig.
Alle rejsende fra Norge og Danmark, som vi talte med på turen gav udtryk for, at de fremover absolut ikke ville benytte Apollo. Samme indstilling har undertegnede. Denne rejse var vores chartertur nr. 30 og samtidig både første og sidste med Apollo. Man kan jo ikke vide, hvad de finder på næste gang.
Som et apropos til ovenstående citeres her, hvad Apollo skriver om sig selv:
"Apollos forretningsidé Vi tilbyder konkurrencedygtige rejser med kunden i fokus. Dette sikrer vi gennem en effektiv organisation præget af omtanke og ærlighed."
Kommentarer hertil er vist overflødige...
(Ovenstående er gentagne gange fremført overfor Apollo uden anden reaktion end den beskrevne.)
Vi var i Hurghada med Apollo da Sterling gik konkurs. Deres guider afviste konkursen overfor os gæster, som løse rygter, samtidig med at Bravo tours holdt infomøde om det.
Vi blev lovet at blive kontaktet, hvilket ikke skete og dagen før vi skulle hjem, måtte vi gennemtvinge at den svenske guide (der ikke forstod dansk og var tydeligt irriteret) kontaktede deres infokontor, for oplysninger om vores hjemrejse. Hun kunne ikke se hvorfor, da Apollo ikke havde gæster der var fløjet med Sterling.
På selve busturen til lufthavnen, blev vi forsinkede da man "havde glemt" at kontakte alle gæster, der skulle med hjem.
I lufthavnen havde Apolloguiderne mere travlt med at hygge sammen end at få gæsterne informeret om hvad der skete.
Vi fik først at vide hvem vi skulle flyve med hjem og tidspunktet, da vi stod i afgangshallen, (det var af andre gæster, naturligvis) og at flyet var forsinket fra Billund pga problemer med to passagerer, der skulle sættes af.
Alt i alt super amatøragtigt. Alle informationer om rejsemålet blev udleveret på tre siders kopi ark, intet informationsmøde og guider der hverken kunne eller ville tale med danske gæster.
På et forsøg på at få fat i en guide måtte vi ty til engelsk, hvilket også gav problemer.
Vi vil aldrig rejse med Apollo igen, vi kan ikke klage over deres service for vi oplevede ikke en sådan.
Efter hotelskifte på grund af alt for dårlig indkvartering, glemtes et par sko, som Apollorejser dog lovede at fremskaffe. Skoene er imidlertid aldrig dukket op, trods af gentagne rykkere og Apollorejser nægter at have et ansvar. Vælg aldrig uspecificeret indkvartering fra Apollorejser.
Del dine oplevelser og erfaringer med Apollo Rejser til andre. Giv din bedømmelse, og vær med til at give Apollo Rejser det rette omdømme.
Upload billede af dig selv, hvor man kan se dit ansigt. Det kan evt. være det du anvender på Facebook eller andre sociale medier.